1. Lär känna uppdragsgivaren
För att få uppdragsgivaren att nappa på ditt förslag är det viktigt att du visar att du har koll. Du måste ha förstått vilka de vänder sig till och vilken typ av material de vill ha. Lyssna, titta eller läs igenom ordentligt så att du förstår både målgrupp och ton. Din idé kan vara bra i grunden, men är den helt felvinklad eller om fel sorts språk används är det stor sannolikhet att du får ett ”nej tack”till ditt förslag.
2. Fokusera på dina förslag
Redaktörer får ofta flera frilansförslag i veckan och har dessutom många andra bollar i luften. De har inte tid att läsa igenom ett CV eller personligt brev från någon som vill sälja frilansförslag. Självklart bör du skriva några meningar om dig själv, men det viktigaste är dina förslag. De ska vara tydliga och lättförståeliga och behöver inte vara längre än fem-sex meningar. Glöm inte att skriva med omfattning, vinkel och upplägg. Vaga beskrivningar om att du gärna skriver om ett visst ämne kommer inte att ge dig några uppdrag. Missa inte att sätta en bra rubrik på ditt förslag, man ska fatta direkt vad det handlar om.
3. Specialisera dig
Journalister som är riktigt duktiga inom sitt område har ofta lättare att få jobb än de som kan lite om mycket. Det här gäller även för frilansar. Om du är specialinriktad inom ett ämnesområde eller har en ovanlig kompetens kan det absolut vara framgångsrikt att försöka hitta uppdrag inom de områdena. Våga skryt om det som du kan!
4. Ha tålamod
Frilansmarknaden kan vara tuff och det är tyvärr inte alltid man får svar från redaktörer. Men ge inte upp! Även erfarna frilansar behöver ofta skicka många förslag innan någon nappar. Får du ingen respons överhuvudtaget? Be gärna en kompis eller en lärare att läsa igenom dina förslag och se om hen förstår vad det är du föreslår.