Till den digitala arbetsmiljön kopplas allt från ergonomi och belysning till distansarbete och kognitiv arbetsmiljö. På redaktionen ansvarar arbetsgivaren för att de digitala verktyg som ni använder är lämpligt utformade. Samtidigt ska den fysiska miljön kring skärmen och skrivbordet vara god.
Också vid hemmajobb så har arbetsgivaren ett ansvar för att arbetsmiljön ska vara tillfredsställande och inte orsaka hälsoproblem. Läs mer om kraven på arbetsgivaren i Arbetsmiljöverkets föreskrifter.
Viktig gräns mellan arbete och fritid
Även möjligheten till återhämtning och vila kopplas ofta till den digitala arbetsmiljön då de digitala verktygen kan sudda ut gränsdragningen mellan arbete och fritid. Arbetsgivaren bör sätta upp tydliga gränser för och föregå med gott exempel när det gäller till exempel arbete utanför ordinarie arbetstid.
Om du är frilans är det du själv som behöver sätta gränserna och ha koll på din egen arbetsmiljö. Läs mer om arbetsmiljö för frilansar här.
Anställd, frilans, chef, förtroendevald eller skyddsombud – om du vill fördjupa dig mer i detta ämne får du gärna kolla in länkarna nedan.
Liten checklista för din arbetsmiljö
Funkar både för anställda och frilansar.
- Ergonomisk arbetsställning
- Fungerande teknik/utrustning
- Tillräcklig belysning
- Bra luft och temperatur
- Tydliga besked om när du kan ta raster och pauser
- Lagom arbetsbelastning
- Tydlig planering och arbetsfördelning
- God kommunikation med chef/uppdragsgivare
- God kommunikation med kollegor
- Stöd vid hot och hat
- Stöd vid riskfyllda uppdrag
Kan du bocka av allt på listan? Om det finns saker som inte funkar, finns det förhoppningsvis lösningar. Som frilans är det du själv som har ansvar för din arbetsmiljö, men om du behöver råd kan du vända dig till Journalistförbundet Frilans. Som anställd kan du vända dig till ditt närmaste skyddsombud eller Journalistförbundet Rådgivning.
Checklistor för skyddsombud och arbetsgivare finns hos Arbetsmiljöverket och Prevent.