1. Välj företagsform
Att frilansa är något annat än att vara anställd. Din ersättning betalas inte ut i lön, utan de flesta uppdragsgivare vill att du skickar en faktura. Planerar du att frilansa regelbundet är det en bra idé att starta ett eget företag, annars kan du använda dig av andra lösningar.
Läs mer om de olika företagsformerna i vår guide. Har du bestämt dig för att starta eget företag kan du få mycket hjälp här.
2. Sälj idéer – inte färdigt material
Hur gör du då för att få någon intresserad av ditt material? Grundprincipen är att du säljer in ett förslag på det du vill göra, du skickar alltså inte färdigt material. Du har ett mycket bättre förhandlingsläge rent ekonomiskt om du inte redan har gjort klart allt material. Många redaktioner vill också vara delaktiga i att sätta vinkeln, och om de nappar på idén kan ni tillsammans utforma upplägget. Det är inte säkert att du helt har förstått vad som är viktigt för den specikifa redaktionen och det kan vara svårt för en redaktör att ta ett färdigt material och omvandla det till den version som hen önskar.
3. Börja i liten skala
Det är förstås inte omöjligt att sälja in större uppdrag när man är student, men det kan vara bra att tänka på att det ofta är en chansning för en redaktör att anlita en ny frilans. Är frilansen i fråga dessutom student utan större erfarenhet är det ytterligare en osäkerhetsfaktor. Bli därför inte förvånad om det går lite trögt att sälja in stora reportageidéer i början. Det kan i stället vara en bra idé att komma med mindre omfattande förslag i början. När du väl visat vad du kan är det dags att dra på med lite större idéer.