- Namninsamling. Se till att så många som möjligt engagerar sig när ni ska lyfta en viktig fråga. En namninsamling kan vara ett effektivt grepp. Ha som målsättning att få alla berörda frilansar att skriva under. När en person skriver på en namninsamling är kanske steget till att också bli med i facket inte lika långt. Om en namninsamling görs digitalt, kan den bifogade texten vara både informativ och rekryterande. Om ni träffar kollegor kan ni passa på att ha lite rekryterande samtal. Om namnlistan ligger på ett frilanskontors fikabord eller hänger på anslagstavlan kan det finnas en plastficka med rekryteringsmaterial intill.
- Mejlutskick. Gör utskick eller inlägg med namn, bild och kontaktuppgifter till klubbstyrelsens medlemmar, och bjud in till kontakt. ”Prata med oss!”
- Rekryteringsbroschyrer. Dela ut rekryteringsmaterial till frilanskollegor som du får chans att träffa – gärna på ett personligt sätt. Till exempel: ”Den här broschyren är till dig. Jag vill att du läser den och talar om för mig vad du tycker sedan.”
- Närvaro på nätet. Var närvarande i diskussionsforum för frilansjournalister – och kom ihåg att välkomna eventuella icke-medlemmar där till Journalistförbundet. Tipsa om fördelarna med medlemskap hos oss.
- Publicitet. Hitta tillfällen när ni genom en aktion kan skapa publicitet för en viktig sakfråga.
- Anordna seminarium. Se om ni kan skapa mervärde för medlemmarna, till exempel genom att anordna ett seminarium.
- Kurser för nybörjare. Fånga upp nyblivna eller blivande frilansar genom att anordna introduktionstillfällen, där ni talar om hur det går till att komma i gång som frilans. Journalistförbundet Frilans ska kännas som en självklar del i att starta upp en verksamhet. Detta är också kunskap som är efterfrågad och uppskattad bland nyblivna frilansjournalister. Stor rekryteringspotential! Se till att bjuda in både yrkesverksamma och studenter. Seminariet kan med fördel efterföljas av någon form av socialt arrangemang.
- Fixa en AW. Ordna kontaktytor, som exempelvis en AW eller någon annan aktivitet. Det behöver inte kräva så stor arbetsinsats, och det är otroligt värdefullt att frilansar får träffas och prata fritt med varandra under avslappnade former. Uppmana medlemmar att ta med kollegor som inte är medlemmar!
Synlighet för frilansklubbar
Som journalist är du ju proffs på kommunikation. Använd de kunskaperna i ditt arbete som förtroendevald! Ju mer klubben/sektionen hörs och syns, desto större är chansen att fler vill bli medlemmar.
Senast ändrad 15 februari 2023